Starostwo Powiatowe w Jaworze
Organem stanowiącym Powiatu Jaworskiego jest Rada Powiatu Jaworskiego. Członkowie Rady wybierani są w wyborach bezpośrednich. Organem wykonawczym jest Zarząd Powiatu Jaworskiego. Wykonuje on zadania przy pomocy Starostwa Powiatowego w Jaworze oraz jednostek organizacyjnych Powiatu.
Starostwo Powiatowe w Jaworze realizuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, a także należące do zakresu administracji rządowej, powierzone przez organy administracji rządowej oraz wynikające z innych ustaw szczególnych.
W celu realizacji zadań w Starostwie powołane zostały odpowiednie komórki organizacyjne: wydziały, referaty, biura, ośrodki i samodzielne stanowiska. Ich szczegółowy zakres działania określa Starosta.
Kierownictwo Starostwa Powiatowego w Jaworze tworzą:
- Starosta Jaworski - Michał Bander;
- Wicestarosta Jaworski- Stanisław Laskowski;
- Skarbnik Powiatu - Agnieszka Pańczyk;
- Sekretarz Powiatu - Ewa Uciurkiewicz.
Kierownictwo niższego szczebla Starostwa tworzą:
- Dyrektorzy wydziałów;
- Kierownicy referatów i biur;
- Geodeta powiatowy;
- Dyrektor Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej;
- Powiatowy Rzecznik Konsumenta;
- Główny księgowy;
- Audytor wewnętrzny;
- Pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych;
- Administrator bezpieczeństwa informacji.
Wewnętrzny ustrój Powiatu Jaworskiego w tym strukturę organizacyjną i tryb pracy jego organów określa Statut Powiatu Jaworskiego.
Strukturę organizacyjną Starostwa Powiatowego w Jaworze określa schemat organizacyjny.
Podstawy prawne funkcjonowania starostwa:
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej
- Europejska Karta Samorządu Terytorialnego
- Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie utworzenia powiatów
- Ustawa z dnia 5 czerca 1998 roku o samorządzie powiatowym
Zakres zadań i kompetencji powiatu określa ustawa z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym oraz ustawy określające kompetencje organów administracji publicznej. Powiat wykonuje zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie:
- edukacji publicznej,
- promocji i ochrony zdrowia,
- pomocy społecznej,
- polityki prorodzinnej,
- wspierania osób niepełnosprawnych,
- transportu zbiorowego i dróg publicznych,
- kultury i ochrony dóbr kultury,
- kultury fizycznej i turystyki,
- geodezji, kartografii i katastru,
- gospodarki nieruchomościami,
- administracji architektoniczno – budowlanej,
- gospodarki wodnej,
- ochrony środowiska i przyrody,
- rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego,
- porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
- ochrony przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania powiatowego magazynu przeciwpowodziowego, przeciwpożarowego i zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska,
- przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji rynku pracy,
- ochrony praw konsumenta,
- utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
- obronności,
- promocji powiatu,
- współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Do zadań publicznych należy również zapewnienie wykonywania określonych w ustawach zadań i kompetencji kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży.