Obowiązki dla stowarzyszeń i fundacji

Obowiązki dla stowarzyszeń i fundacji

 Ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz.U. 2023 poz. 1124 ze zm.)

Zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, fundacje i stowarzyszenia stają się instytucjami obowiązanymi dopiero po przyjęciu lub dokonaniu płatności gotówkowej przekraczającej 10.000 euro. W takim przypadku, obowiązki dotyczą jedynie relacji z klientem, od którego przyjęto taką płatność.

Instytucje te są zobowiązane do:

  1. Rozpoznania ryzyka – oceny, czy występuje ryzyko prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu.
  2. Stosowania środków bezpieczeństwa finansowego – identyfikacji klienta i monitorowania transakcji.
  3. Zgłaszania transakcji przekraczających 15.000 euro do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (GIIF).

Fundacje i stowarzyszenia, które uzyskują status instytucji obowiązanej, muszą także:

  • wyznaczyć osobę odpowiedzialną za przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu,
  • wdrożyć wewnętrzne procedury dotyczące tych kwestii,
  • zapewnić odpowiednie szkolenia dla pracowników.

Status instytucji obowiązanej obowiązuje tylko na czas współpracy z danym klientem i wygasa po jej zakończeniu.

Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych

Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) to system, który gromadzi informacje o osobach faktycznie kontrolujących firmy i organizacje. „Beneficjent rzeczywisty” to po prostu osoba fizyczna, która bezpośrednio lub pośrednio zarządza daną firmą lub ma nad nią decydujący wpływ.

Od dnia 31.10.2021 r. weszły w życie przepisy, które nakładają obowiązek wpisu do rejestru CRBR również na fundacje i stowarzyszenia, ale wyłącznie te, które podlegają wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego. (w tym Jednostki OSP, Stowarzyszenia wpisane do KRS)

Za brak wpisu do CRBR lub wpis niezgodny ze stanem faktycznym beneficjent rzeczywisty podlega karze pieniężnej do 1 mln złotych.

Zgłoszenia do Centralnego Rejestru Beneficjentów dokonuje osoba, która ma prawo reprezentować daną organizację. Zgłoszenie jest bezpłatne, ale wymaga podpisu elektronicznego – kwalifikowanego lub zaufanego przez profil ePUAP. Jeśli w danej organizacji do reprezentacji potrzebnych jest kilka osób, zgłoszenie muszą podpisać wszystkie te osoby.

 W przypadku organizacji zarejestrowanych w KRS po 31.10.2021 r., tj. po dacie wejścia w życie ww. nowelizacji, zgłoszenia będzie trzeba dokonać w terminie 7 dni od dnia wpisu danego podmiotu do KRS. W takim samym terminie dokonuje się zgłoszenia każdej zmiany danych już zgłoszonych do Centralnego Rejestru Beneficjentów (zgłoszeniu podlega również zmiana samego beneficjenta rzeczywistego danej organizacji).

Wytworzył:
Udostępnił:
Marta Kowalczyk
(2024-11-08 13:55:15)
Ostatnio zmodyfikował:
Marta Kowalczyk
(2024-11-08 13:55:53)
       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki