Powiatowy Rzecznik Konsumenta
Powiatowy Rzecznik Konsumentów wyłaniany jest w drodze konkursu, który ogłasza Starosta Powiatu. Jest szczególną instytucją, która ma za zadanie ochronę interesów konsumentów.
Rzecznikiem jest Pani Katarzyna Klimek
Rzecznik przyjmuje interesantów w budynku Starostwa Powiatowego w Jaworze
przy ul. Wrocławskiej 26
pokój 230, II piętro
w godzinach:
Poniedziałek – od godz. 7.30. do 15.30
Wtorek – od godz. 7.30 do 15.30
Środa – od godziny 7.30 do 15.30
Czwartek – od godz. 7.30 do 15.30
nr telefonu: 76 72 90 133
email: k.klimek@powiat-jawor.pl
Do zakresu działania Powiatowego Rzecznika Konsumentów (PRK) należy wykonywanie zadań powiatu w zakresie ochrony praw konsumenta, w szczególności:
- Zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony praw konsumentów;
- Składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;
- Występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;
- Współdziałanie z Prezesem Urzędu, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi;
- Wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub w przepisach odrębnych;
- Pełnienie funkcji oskarżyciela publicznego w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów;
- Wytaczanie powództw na rzecz konsumentów oraz wstępowanie, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów;
- Przekazywanie na bieżąco Prezesowi UOKiK wniosków i sygnalizowanie problemów dotyczących ochrony konsumentów, które wymagają podjęcia działań przez organy administracji rządowej;
- Przedkładanie Staroście w ustawowym terminie do zaopiniowania sprawozdania ze swojej działalności w roku poprzednim oraz przekazywanie go do Prezesa UOKiK;
- Prowadzenie edukacji konsumenckiej w zakresie ochrony praw konsumentów.
INFORMACJE:
- Powiatowy Rzecznik Konsumentów wykonuje zadania ma podstawie przepisów ustawy z dnia 16 lutego 2007r. o ochronie konkurencji i konsumentów.
- Powiatowy Rzecznik Konsumentów udziela pomocy wyłącznie konsumentom. Zgodnie z art. 221 kodeksu cywilnego: „Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową”.
- Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Jaworze udziela pomocy wyłącznie mieszkańcom powiatu jaworskiego. Mieszkańcy innych powiatów mogą uzyskać pomoc rzecznika konsumentów w swoim powiecie. Dane rzeczników można znaleźć na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – https://uokik.gov.pl/rzecznicy.php.
- Jeżeli konsument jest zainteresowany bezpośrednią pomocą rzecznika, polegająca na podjęciu interwencji u przedsiębiorcy, winien złożyć pisemny wniosek wraz z kopią niezbędnych dokumentów w sprawie. Wniosek o podjęcie interwencji można złożyć osobiście w biurze Rzecznika (lub w biurze podawczym Starostwa), przesłać pocztą tradycyjną lub poprzez platformę EPUAP - Wniosek konsumenta o podjęcie interwencji przez Rzecznika (załącznik nr 1).
- Dane osobowe zawarte we wniosku będą przetwarzane w Starostwie Powiatowym w Jaworze w celu wypełnienia obowiązków prawnych, w szczególności w celu zapewnienia przez Powiatowego Rzecznika Konsumentów pomocy w sprawie o ochronę praw konsumenta. Poniżej szczegółowa informacja o przetwarzaniu danych osobowych (załącznik nr 2).
- Powiatowy Rzecznik Konsumentów występuje do przedsiębiorcy dopiero po wyczerpaniu przez konsumenta drogi postępowania reklamacyjnego.
- Wnioski rozpatrywane są w kolejności wpływu.
Tryb postępowania Powiatowego Rzecznika Konsumentów w przypadku naruszenia ustawy.
Artykuł 114 ustawy z dnia 16 lutego 2007r o ochronie konkurencji i konsumentów sankcjonuje zachowanie polegające na naruszaniu wbrew przepisom art. 42 ust.4 obowiązku udzielania rzecznikowi konsumentów wyjaśnień i informacji będących przedmiotem wystąpienia rzecznika lub obowiązku ustosunkowania się do uwag i opinii rzecznika. Czyn taki zagrożony jest karą grzywny, nie mniejszą niż 2.000 zł, a postępowanie w sprawie ukarania osoby działającej wbrew przepisowi art. 42 ust.4 ustawy toczyć się ma w trybie przepisów kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenie.
ZAŁĄCZNIKI:
Wniosek konsumenta o podjęcie interwencji przez Rzecznika – załącznik nr 1
Informacja o przetwarzaniu danych osobowych – załącznik nr 2