Powiatowy Rzecznik Konsumenta

 Powiatowy Rzecznik Konsumentów wyłaniany jest w drodze konkursu, który ogłasza Starosta Powiatu. Jest szczególną instytucją, która ma za zadanie ochronę interesów konsumentów.

Rzecznikiem jest Pani Katarzyna Klimek

 

Rzecznik przyjmuje interesantów  w budynku Starostwa Powiatowego w Jaworze

przy ul. Wrocławskiej 26

pokój  230, II piętro

w godzinach:

Poniedziałek – od godz. 7.30. do 15.30
Wtorek – od godz. 7.30 do 15.30
Środa – od godziny 7.30 do 15.30
Czwartek – od godz. 7.30 do 15.30

nr telefonu: 76 72 90 133

emailk.klimek@powiat-jawor.pl

 

Do zakresu działania Powiatowego Rzecznika Konsumentów (PRK) należy wykonywanie zadań powiatu w zakresie ochrony praw konsumenta, w szczególności:

  • Zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony praw konsumentów;
  • Składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;
  • Występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;
  • Współdziałanie z Prezesem Urzędu, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi;
  • Wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub w przepisach odrębnych;
  • Pełnienie funkcji oskarżyciela publicznego w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów;
  • Wytaczanie powództw na rzecz konsumentów oraz wstępowanie, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów;
  • Przekazywanie na bieżąco Prezesowi UOKiK wniosków i sygnalizowanie problemów dotyczących ochrony konsumentów, które wymagają podjęcia działań przez organy administracji rządowej;
  • Przedkładanie Staroście w ustawowym terminie do zaopiniowania sprawozdania  ze swojej działalności w roku poprzednim oraz przekazywanie go do Prezesa UOKiK;
  • Prowadzenie edukacji konsumenckiej w zakresie ochrony praw konsumentów.

 

INFORMACJE:

  • Powiatowy Rzecznik Konsumentów wykonuje zadania ma podstawie przepisów ustawy z dnia 16 lutego 2007r. o ochronie konkurencji i konsumentów.
  • Powiatowy Rzecznik Konsumentów udziela pomocy wyłącznie konsumentom. Zgodnie z art. 221 kodeksu cywilnego: Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową”.
  • Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Jaworze udziela pomocy wyłącznie mieszkańcom powiatu jaworskiego. Mieszkańcy innych powiatów mogą uzyskać pomoc rzecznika konsumentów w swoim powiecie. Dane rzeczników można  znaleźć na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – https://uokik.gov.pl/rzecznicy.php.
  • Jeżeli konsument jest zainteresowany bezpośrednią pomocą rzecznika, polegająca na podjęciu interwencji u przedsiębiorcy, winien złożyć pisemny wniosek wraz z kopią niezbędnych dokumentów w sprawie. Wniosek o podjęcie interwencji można złożyć osobiście w biurze Rzecznika (lub w biurze podawczym Starostwa), przesłać pocztą tradycyjną lub poprzez platformę EPUAP - Wniosek konsumenta o podjęcie interwencji  przez Rzecznika (załącznik  nr 1).
  • Dane osobowe zawarte we wniosku będą przetwarzane w Starostwie Powiatowym w Jaworze w celu wypełnienia obowiązków prawnych, w szczególności w celu zapewnienia przez Powiatowego Rzecznika Konsumentów pomocy w sprawie o ochronę praw konsumenta. Poniżej szczegółowa informacja o przetwarzaniu danych osobowych (załącznik nr 2).  
  • Powiatowy Rzecznik Konsumentów występuje do przedsiębiorcy dopiero po wyczerpaniu przez konsumenta drogi postępowania reklamacyjnego.
  • Wnioski rozpatrywane są w kolejności wpływu.

 

Tryb postępowania Powiatowego Rzecznika Konsumentów w przypadku naruszenia ustawy.

          Artykuł 114 ustawy z dnia 16 lutego 2007r o ochronie konkurencji i konsumentów sankcjonuje zachowanie polegające na naruszaniu wbrew przepisom art. 42 ust.4 obowiązku udzielania rzecznikowi konsumentów wyjaśnień i informacji będących przedmiotem wystąpienia rzecznika lub obowiązku ustosunkowania się do uwag i opinii rzecznika. Czyn taki zagrożony jest karą grzywny, nie mniejszą niż 2.000 zł, a postępowanie w sprawie ukarania osoby działającej wbrew przepisowi art. 42 ust.4 ustawy toczyć się ma w trybie przepisów kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenie.

 

ZAŁĄCZNIKI:

Wniosek konsumenta o podjęcie interwencji  przez Rzecznika – załącznik nr 1

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych – załącznik nr 2

 

 

 

Bezpłatna pomoc konsumencka

 

 
Wytworzył:
Ewa Kozłowska
Udostępnił:
Staniec Agnieszka
(2006-04-25 12:02:02)
Ostatnio zmodyfikował:
Marta Kowalczyk
(2024-06-25 13:55:59)
       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki