Stowarzyszenia zwykłe jak założyć krok po kroku
Stowarzyszenia zwykłe - rejestracja
Stowarzyszenia zwykłe
Podstawa prawna
Ustawa z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 210) zwana dalej "ustawą".
I. Informacje ogólne
Uproszczoną formą stowarzyszenia jest stowarzyszenie zwykłe nieposiadające osobowości prawnej (art. 40-43 ustawy). Od 20 maja 2016 r. stowarzyszenie zwykłe posiada ułomną osobowość prawną, co oznacza, że może we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywane.
Stowarzyszenie zwykłe nie może (art. 42):
- powoływać terenowych jednostek organizacyjnych,
- zrzeszać osób prawnych,
- prowadzić działalności gospodarczej,
- prowadzić odpłatnej działalności pożytku publicznego.
Stowarzyszenie zwykłe uzyskuje środki na działalność ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz ofiarności publicznej. Może także otrzymywać dotacje na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
Zgodnie z art. 40 ust. 1b ustawy, każdy członek stowarzyszenia zwykłego odpowiada za zobowiązania stowarzyszenia zwykłego bez ograniczeń całym swoim majątkiem solidarnie z pozostałymi członkami oraz ze stowarzyszeniem. Odpowiedzialność ta powstaje z chwilą gdy egzekucja z majątku stowarzyszenia zwykłego okaże się bezskuteczna.
II. Jak założyć stowarzyszenie zwykłe?
1. Warunki niezbędne do założenia stowarzyszenia
Stowarzyszenie zwykłe mogą założyć co najmniej 3 osoby, które:
- uchwalają regulamin działalności stowarzyszenia, który pełni taką rolę jak statut w stowarzyszeniu zarejestrowanym, określający w szczególności jego nazwę, cel lub cele, teren, siedzibę i środki działania, przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo zarząd, zasady dokonywania zmian regulaminu działalności, sposób nabycia i utraty członkostwa, a także sposób rozwiązania stowarzyszenia zwykłego,
- wybierają przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe,
- wybierają zarząd, wówczas regulamin określa również tryb wyboru, uzupełniania składu, kompetencje czy warunki ważności jego uchwał oraz sposób reprezentowania stowarzyszenia zwykłego, w szczególności zaciągania zobowiązań majątkowych.
2. Zgłoszenie stowarzyszenia zwykłego
Przedstawiciel reprezentujący stowarzyszenie zwykłe albo zarząd składają na piśmie organowi nadzorującemu właściwemu ze względu na siedzibę stowarzyszenia zwykłego wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych tj:
Starosta Powiatu Jaworskiego
ul. Wrocławska 26
59-400 Jawor
tel: 76 729 01 19
Składane dokumenty:
-
- Protokół z zebrania założycielskiego stowarzyszenie zwykłe, zawierający uchwały:
- o utworzeniu stowarzyszenia, o wyborze przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie / zarządu / komisji rewizyjnej
(w zależności od typu regulacji zawartych w Regulaminie), - o uchwaleniu regulaminu stowarzyszenia,
- wyznaczeniu adresu siedziby stowarzyszenia.
- o utworzeniu stowarzyszenia, o wyborze przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie / zarządu / komisji rewizyjnej
- Protokół z zebrania założycielskiego stowarzyszenie zwykłe, zawierający uchwały:
-
- Regulamin stowarzyszenia zwykłego (oryginał), określający:
- jego nazwę,
- cel/e,
- teren i środki działania,
- siedzibę,
- zasady dokonywania zmian regulaminu działalności,
- sposób nabycia i utraty członkostwa,
- sposób rozwiązania stowarzyszenia
- w zależności od typu regulacji wybranych przez założycieli - zapisy stanowiące o: przedstawicielu reprezentującym stowarzyszenie lub zarządzie Stowarzyszenia (tryb jego wyboru i uzupełniania składu, kompetencje, warunki ważności jego uchwał, sposób reprezentowania stowarzyszenia i zaciągania zobowiązań majątkowych) lub zarządzie i komisji rewizyjnej (tryb wyboru i uzupełniania składu, kompetencje, warunki ważności uchwał Zarządu,
- sposób reprezentowania stowarzyszenia i zaciągania zobowiązań majątkowych).
- Regulamin stowarzyszenia zwykłego (oryginał), określający:
-
- Lista wszystkich członków założycieli jednak niemniej niż trzech - zawierająca imiona i nazwiska, daty i miejsca urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy (oryginał),
- Wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych (oryginał) - zawierający dane - imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL: przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie/członków Zarządu/członków Komisji Rewizyjnej (w zależności od typu regulacji zawartych w Regulaminie) oraz adres siedziby Stowarzyszenia.
Stowarzyszenie zwykłe powstaje i może rozpocząć działalność z chwilą wpisu do ewidencji. Organ nadzorujący dokonuje wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku o wpis albo uprawomocnienia się orzeczenia odrzucającego albo oddalającego wniosek organu nadzorującego lub prokuratora o zakaz założenia stowarzyszenia zwykłego.
Opłaty:
Opłata skarbowa za zaświadczenie o wpisie do ewidencji – 17 zł - Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1827 z późn. zm)
Wpłat z tytułu opłaty skarbowej można dokonywać na rachunek bankowy Starostwa Powiatowego (np. na poczcie, przelewem bankowym) lub bez ponoszenia dodatkowych opłat w kasie Urzędu. Dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej należy załączyć do wniosku o wydanie zaświadczenia.
numer konta: 08 1020 5226 0000 6102 0869 5159
3. Rejestracja w Urzędzie Statystycznym
Stowarzyszenie powinno dokonać zgłoszenia w urzędzie statystycznym i uzyskać numer REGON:
Wniosek o numer REGON składa się w urzędzie statystycznym (lub jego oddziale), właściwym ze względu na siedzibę organizacji.
Urząd Statystyczny we Wrocławiu
Oddział Legnica
ul. Jaworzyńska 65,
59-220 Legnica
tel. REGON:. (+48) 76 8665 241
Wniosek można też przesłać pocztą albo złożyć elektronicznie.
Organizacja wypełnia formularz wniosku RG-OP. Można go pobrać z Internetu albo w oddziale GUS.
Termin na złożenie wniosku to 14 dni od daty rejestracji.
Wniosek może być złożony elektronicznie https://bip.stat.gov.pl/e-urzad/elektroniczne-skrzynki-podawcze/otwiera się w nowej karcie Konieczne jest posiadanie podpisu elektronicznego (profil zaufany albo podpis kwalifikowany).
Informacja o nadaniu numeru REGON jest udostępniania na stronie Głównego Urzędu Statystycznego - http://www.stat.gov.pl/regon/otwiera się w nowej karcie lub na platformie ePUAP http://epuap.gov.pl/wps/portal/
Urząd może także wydać na żądanie organizacji zaświadczenie o nadaniu jej numeru REGON. Takie zaświadczenie wydawane jest w ciągu 7 dni od daty otrzymania żądania.
4. Rejestracja w Urzędzie Skarbowym właściwym ze względu na siedzibę stowarzyszenia celem uzyskania NIP.
Dokumenty, które należy złożyć: informacja w Urzędzie Skarbowym.
5. Każde stowarzyszenie jest z mocy prawa zobowiązane do prowadzenia księgowości. Do wyboru są dwie opcje: tzw. pełna księgowość i uproszczona ewidencja przychodów i kosztów. Prowadzenie ksiąg rachunkowych dla stowarzyszeń opiera się na ustawie o rachunkowości.
Zgłoszenia o wyborze opcji należy dokonać w terminie 30 dni od momentu rozpoczęcia działalności stowarzyszenia. Informacje o wyborze formy księgowania trzeba złożyć u naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym.
6. Zbiórki publiczne
Zbiórkę publiczną zgłasza się na portalu zbiorki.gov.pl . Zgłoszenie odbywa się elektronicznie lub papierowo na urzędowym wzorze. Zbiórka może rozpocząć się dopiero po publikacji informacji ze zgłoszenia na portalu zbiórek publicznych.
Załącznik nr 1 stowarzyszenie zwykłe z przedstawicielem reprezentującym
Załącznik nr 2 stowarzyszenie zwykłe z zarządem
Załącznik nr 3 stowarzyszenie zwykłe z zarządem i komisją rewizyjną
WZÓR UCHWAŁy O PRZYJĘCIU REGULAMINU STOWARZYSZENIA ZWYKŁEGO
WZÓR UCHWAŁY O ZAŁOŻENIU STOWARZYSZENIA ZWYKŁEGO
WZÓR UCHWAŁY O WYBORZE PRZEDSTAWICIELA STOWARZYSZENIA ZWYKŁEGO
PRZYKŁADOWY REGULAMIN STOWARZYSZENIA ZWYKŁEGO
PROTOKÓŁ Z ZEBRANIA ZAŁOŻYCIELSKIEGO STOWARZYSZENIA ZWYKŁEGO