Procedura naboru na wolne stanowiska urzędnicze
Tekst jednolity: Zarządzenie nr 72/2011 Starosty Jaworskiego z dnia 28.11.2011r. sprawie zmiany procedury naboru na wolne stanowiska urzędnicze w tym kierownicze stanowiska urzędnicze w Starostwie Powiatowym w Jaworze
PROCEDURA NABORU NA WOLNE STANOWISKA URZĘDNICZE W TYM KIEROWNICZE STANOWISKA URZĘDNICZE W STAROSTWIE POWIATOWYM W JAWORZE
Rozdział 1
§ 1
Zasady naboru na wolne stanowiska urzędnicze w tym kierownicze stanowiska urzędnicze określa ustawa o pracownikach samorządowych.
§ 2
Procedura reguluje zasady naboru pracowników na stanowiska urzędnicze w tym kierownicze stanowiska urzędnicze z wyjątkiem stanowisk pomocniczych i obsługi. Procedura określa czynności od przygotowania naboru do wyłonienia kandydata bez czynności zawierania umowy o pracę.
§ 3
Ilekroć w Procedurze jest mowa o :
1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę o pracownikach samorządowych
2) Procedurze - należy przez to rozumieć Procedurę naboru na wolne stanowiska urzędnicze w tym kierownicze stanowiska urzędnicze w Starostwie Powiatowym w Jaworze
3) Staroście - należy przez to rozumieć Starostę Jaworskiego
4) Starostwo - należy przez to rozumieć Starostwo Powiatowe w Jaworze
5) Biuletynie - należy przez to rozumieć Biuletyn Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Jaworze
6) Naborze - należy przez to rozumieć nabór w rozumieniu art. 27 ustawy o pracownikach samorządowych
7) Komisji ds. naboru- należy przez to rozumieć komisję powołaną Zarządzeniem Starosty do przeprowadzenia procedury naboru.
8) Kandydatach - należy przez to rozumieć kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze, którzy biorą udział w postępowaniu rekrutacyjnym.
9) Naczelnika - należy przez to rozumieć Naczelnika Wydziału jak również innego kierownika komórki organizacyjnej oraz osobę odpowiedzialną za kierowanie lub nadzorowanie biurem.
§ 4
1.Procedurę rozpoczyna się w przypadku wystąpienia wakatu na istniejącym stanowisku lub w przypadku utworzenia nowego stanowiska.
2. Konieczność wszczęcia naboru wynika z :
1) rozwiązania stosunku pracy z pracownikiem zajmującym dotychczas dane stanowisko,
2) utworzenia nowego stanowiska.
§ 5
1. Procedury naboru nie stosuje się w przypadku:
1) czasowego powierzenia pełnienia obowiązków,
2) zatrudnienia na podstawie powołania i wyboru,
3) zatrudnia pracowników na stanowiskach pomocniczych i obsługi,
4) staży absolwenckich,
2) awansowania pracowników lub przeniesienia na inne stanowisko.
§ 6
Do kierowników jednostek organizacyjnych powiatu przepisy procedury stosuje się odpowiednio z uwzględnieniem przepisów właściwych ustaw.
Rozdział 2
§ 7.
1. W przypadku konieczności zatrudnienia pracownika na wolne stanowisko, którego zakres jest opisany w strukturze organizacyjnej danej komórki organizacyjnej - naczelnik składa pisemny wniosek do Starosty o wyrażenie zgody na rozpoczęcie procedury naboru pracownika.
2. W przypadku konieczności zatrudnienia pracownika na stanowisku kierowniczym, Sekretarz Powiatu składa pisemny wniosek do Starosty o wyrażenie zgody na rozpoczęcie procedury naboru.
3. W przypadku, kiedy zachodzi potrzeba utworzenia nowego stanowiska pracy i zatrudnienia pracownika na to stanowisko - naczelnik występuje do Starosty o utworzenie stanowiska. Wniosek ten winien zawierać: uzasadnienie, ramowy zakres czynności na stanowisku, wymagania kwalifikacyjne kandydata, proponowany termin zatrudnienia.
§ 8
1. Rozpoczęcie procedury naboru następuje po wyrażeniu zgody przez Starostę.
§ 9
Postępowanie w sprawie naboru obejmuje:
1) ogłoszenie o naborze
2) przyjmowanie dokumentów
3) sprawdzenie dokumentów pod względem formalnym ,
4) rozmowa kwalifikacyjna
5) sporządzenie protokołu
6) ogłoszenie o wynikach naboru
§ 10
Za przebieg i organizację postępowania w sprawie naboru odpowiada Sekretarz Powiatu.
Rozdział 3
Czynności przygotowawcze postępowania naboru.
§ 11
Po wyrażeniu przez Starostę zgody na przeprowadzenie naboru na wolne stanowisko urzędnicze w tym kierownicze stanowisko urzędnicze, pracownik ds. kadr przygotowuje projekt zarządzenia w sprawie powołania komisji ds. naboru.
§ 12
1.Po powołaniu komisji przewodniczący wyznacza termin:
1) przygotowania ogłoszenia o naborze,
2) opracowania zagadnień do rozmowy kwalifikacyjnej z zachowaniem postanowień § 22 w związku z § 16 ust 2.
§ 13
Przewodniczący komisji przedkłada Staroście do podpisu ogłoszenie o naborze zgodnie z art. 13 ustawy oraz projekt zagadnień rozmowy kwalifikacyjnej do zatwierdzenia.
§ 14
1. Sekretarz komisji odpowiada za publikację ogłoszenia o naborze zgodnie z art.13 ust.2 ustawy.
2. Wzór ogłoszenia stanowi załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu.
Rozdział 4
Metody i techniki naboru oraz system oceniania kandydatów
§ 15
Przyjmuje się, że metodą informacji o naborze jest umieszczenie ogłoszenia na stronach BIP i na tablicy ogłoszeń Starostwa. Dopuszcza się również zamieszczenie ogłoszenia w prasie.
§ 16
1. Przyjmuje się rozmowę kwalifikacyjną jako technikę wyboru kandydata na wolne stanowiska urzędnicze w tym kierownicze stanowiska urzędnicze.
2. Celem rozmowy kwalifikacyjnej jest m.in.:
1) nawiązanie bezpośredniego kontaktu z kandydatem,
2) weryfikacja informacji zawartych w dokumentach aplikacyjnych
3) ocena predyspozycji kandydata do prawidłowego wykonywania zadań na stanowisku, na które przeprowadzony jest nabór.
Rozdział 5
Komisja ds. Naboru
§ 17
1. Komisja ds. Naboru powoływana jest Zarządzeniem Starosty.
2. Zarządzenie w sprawie powołania komisji określa w szczególności:
1) stanowisko urzędnicze, na które przeprowadzany jest nabór,
2) skład komisji.
3. Projekt zarządzenia przygotowuj pracownik ds. kadr
§ 18
1. Komisja składa się przynajmniej z 3 członków.
2. W skład komisji wchodzą m.in.:
1) Wicestarosta
2) Sekretarz Powiatu
2) pracownik kadr – jako sekretarz komisji,
3) naczelnik wnioskujący o zatrudnienie lub osoba przez niego upoważniona.
3. W skład komisji mogą wchodzić inne osoby posiadające wiedzę i umiejętności w celu merytorycznego sprawdzenia, czy kandydat spełnia wymagania określone w ogłoszeniu o naborze, jako członkowie.
§ 19
Do skuteczności czynności podejmowanych przez komisję wymagana jest obecność co najmniej 3 jej członków.
§ 20
Przewodniczący komisji organizuje jej pracę, a w szczególności:
1) podejmuje czynności przygotowawcze związane z ogłoszeniem o naborze,
2) wyznacza termin posiedzeń komisji,
3) prowadzi posiedzenia komisji,
4) w trakcie postępowania naboru może wnioskować do Starosty o powołanie w skład komisji osób wskazanych w § 18 ust.3.
§ 21
1. Sekretarz komisji:
1) zapewnia obsługę kancelaryjno – biurową
2) przygotowuje i prowadzi dokumentację postępowania naboru,
3) przyjmuje dokumenty kandydatów.
§ 22
Opis stanowiska, na które organizowany jest nabór oraz projekt zagadnień rozmowy kwalifikacyjnej przygotowuje odpowiednio naczelnik danej komórki organizacyjnej lub Sekretarz Powiatu we współpracy z pracownikiem ds. kadr. Projekt zagadnień zatwierdza Starosta zgodnie z § 13.
§ 23
W pracach komisji nie może uczestniczyć osoba, która jest małżonkiem lub krewnym albo powinowatym do drugiego stopnia pokrewieństwa włącznie, osoby której dotyczy postępowanie, albo pozostaje wobec niej w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może budzić uzasadnione wątpliwości co do jej bezstronności.
§ 24
1. Komisja rozpoczyna pracę z dniem powołania.
2. Komisja działa do czasu zakończenia Procedury.
Rozdział 6
Ogłoszenie o naborze
§ 25
1. Ogłoszenie o naborze na wolne stanowisko urzędnicze w tym kierownicze stanowisko urzędnicze powinno zawierać co najmniej następujące dane:
1) adres Starostwa Powiatowego w Jaworze,
2) określenie stanowiska,
3) wymagania związane ze stanowiskiem pracy zgodnie z opisem stanowiska, ze wskazaniem, które z nich są niezbędne, a które dodatkowe,
4) zakres zadań wykonywanych na stanowisku,
4a) informację o warunkach pracy na danym stanowisku,
4b) informację, czy w miesiącu poprzedzającym datę upublicznienia ogłoszenia wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w Starostwie , w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, wynosi co najmniej 6%,
5) wskazanie wymaganych dokumentów,
6) termin i miejsce składania dokumentów,
7) kandydat, który zamierza skorzystać z uprawnienia, o którym mowa w ust.1, jest zobowiązany do złożenia wraz z dokumentami kopii dokumentu potwierdzającego niepełnosprawność
2. Ogłoszenie, o którym mowa w ust.1 zatwierdza Starosta.
Rozdział 7
Przyjmowanie dokumentów
§ 26
1. Na dokumenty aplikacyjne składają się:
1) CV
2) list motywacyjny
3) kopia dokumentów potwierdzających wykształcenie
4) kopia dowodu osobistego
5) oświadczenie kandydata o korzystaniu z pełni praw publicznych i o niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie,
6) oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych do celów rekrutacji
7) kopie świadectw pracy lub zaświadczenie o odbytym stażu,
8) kopia dokumentu potwierdzającego niepełnosprawność jeżeli kandydat zamierza skorzystać z uprawnienia, o którym mowa w § 25 ust.1.
§ 27
Oferty składane przez osoby ubiegające się o zatrudnienie w Starostwie Powiatowym w Jaworze mogą być przyjmowane tylko po umieszczeniu ogłoszenia o organizowanym naborze na wolne stanowisko i tylko w formie pisemnej.
§ 28
1. Dokumenty kandydata, który zostanie wyłoniony w procesie rekrutacji zostaną dołączone do jego akt osobowych.
2. Dokumenty pozostałych osób biorących udział w konkursie będą odsyłane lub odbierane osobiście przez zainteresowanych.
Rozdział 7
Rozpatrzenie zgłoszonych kandydatur
§ 29
1. Postępowanie dotyczące rozpatrzenia zgłoszonych kandydatur, komisja przeprowadza
dwuetapowo.
2. W I etapie komisja otwiera koperty z dokumentami kandydatów i ustala czy spełniają wymogi formalne określone w ogłoszeniu. Oferty nie spełniające wymogów formalnych zostają odrzucone.
3. Komisja wyłania nie więcej niż pięciu kandydatów spełniających wymagania niezbędne oraz w największym stopniu spełniających wymagania dodatkowe
4. II etap naboru to rozmowa kwalifikacyjna z osobami wymienionymi w ust. 3, których
oferty spełniają wymogi formalne i zostały zakwalifikowane do II etapu.
5. Jeżeli w jednostce wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych, w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, w miesiącu poprzedzającym datę upublicznienia ogłoszenia wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w Starostwie jest niższy niż 6%, pierwszeństwo w zatrudnieniu na stanowiskach urzędniczych , z wyłączeniem kierowniczych stanowisk urzędniczych, przysługuje osobie niepełnosprawnej, o ile znajduje się w gronie osób wymienionych w ust.3.
6. Sekretarz komisji pisemnie lub telefonicznie powiadamia kandydatów o terminie rozmowy kwalifikacyjnej”.
§ 30
1. Komisja przeprowadza rozmowę kwalifikacyjną według zagadnień zatwierdzonych przez Starostę.
2. Każdy członek komisji rekrutacyjnej podczas rozmowy przydziela kandydatowi punkty w skali od 1 do 5 .
Rozdział 8
Sporządzenie protokołu
§ 31
1. Po przeprowadzeniu rozmowy kwalifikacyjnej sekretarz komisji sporządza protokół zgodnie z art 14 ustawy.
2. Protokół zawiera w szczególności:
1) określenie stanowiska urzędniczego, na które był przeprowadzany nabór, liczbę kandydatów oraz imiona, nazwiska i miejsce zamieszkania w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego, nie więcej niż pięciu najlepszych kandydatów wraz ze wskazaniem kandydatów niepełnosprawnych, o ile do przeprowadzanego naboru stosuje się przepisy § 29 ust.5 przedstawianych kierownikowi jednostki.
2) liczbę nadesłanych ofert na stanowisko, w tym liczbę ofert spełniających wymagania formalne,
3) informacje o zastosowanych metodach i technikach naboru,
4) uzasadnienie dokonanego wyboru,
5) skład komisji przeprowadzającej nabór.
Protokół podpisują członkowie komisji i Starosta .
Rozdział 9
Ogłoszenie o wynikach naboru
§ 32
Niezwłocznie po przeprowadzeniu naboru sekretarz komisji przygotowuje i upowszechnia informacje o wynikach naboru poprzez umieszczenie na tablicy ogłoszeń Starostwa oraz opublikowanie w BIP przez okres co najmniej 3 miesięcy. Ogłoszenie o wynikach naboru podpisuje Starosta.
Załączniki:
1. Wzór wniosku o przyjęcie nowego pracownika
2. Wzór ogłoszenia o naborze na wolne stanowisko
3. Protokół z przeprowadzonego naboru na wolne stanowisko pracy
4. Informacja o wynikach naboru
5. Informacja o wynikach naboru